Je biedt de allerbeste producten aan (of diensten), maar toch lukt het niet om meteen na je start als ondernemer voldoende klanten te vinden. Geen nood! In dit artikel hebben we een aantal praktische tips voor het aantrekken van klandizie.
Folders (of flyers) verspreiden
Het eerste jaar als ondernemer is voor de meesten een periode van vallen en opstaan. Er komt namelijk erg veel op je af en tussendoor moet je ook nog tijd besteden aan het werven (en binden) van klanten. Een van de beste methodes om dit te doen is met promotiemateriaal. Denk aan folders en brochures waarin je uitlegt wat jij te bieden hebt en die je vervolgens naar potentiële klanten toebrengt.
Een brochure maken is een zeer nuttige investering in het eerste jaar als zelfstandige. En in vergelijking met veel andere marketing-methodes erg voordelig. Leg jouw brochures vervolgens weg bij andere ondernemers, in lokale openbare ruimtes en/of verspreidt ze via de brievenbus. Je kunt ze ook meenemen naar beurzen of events, bijvoorbeeld als je enkel een webshop hebt. Of stop ze bij een bestelling, in de hoop dat een bestaande klant de folder laat zien aan vrienden en bekenden, voor wat mond-op-mond reclame.
Stickers laten drukken
Iets anders dat je aan bestaande bestellingen kunt toevoegen (zowel via de post als bij fysieke aankopen in een winkel) zijn stickers. Het is wederom een kleine investering, die je uiteindelijk veel kan opleveren. Stickers zijn namelijk een erg leuke manier om naamsbekendheid te creëren, vooral als je het slim aanpakt. Denk aan een catchy quote of een toffe afbeelding (inclusief je merknaam of webadres) die ontvangers maar wat graag plakken op hun fiets, auto, waterfles, laptop en nog veel meer. In de hoop dat ook anderen vragen waar die leuke stickers vandaan komen natuurlijk. (Een soort plakkerig visitekaartje dus).
Online adverteren
Een andere methode om klanten te krijgen is het maken van online reclame, wat je overigens ook kunt inzetten voor meer lokale bekendheid. Het is geen makkelijke methode, maar je kunt er wel de hulp van een specialist voor inschakelen. Google of Facebook adds kunnen namelijk erg lucratief zijn, maar er is behoorlijk wat kennis voor nodig om online advertenties succesvol in te zetten. Als je tijd hebt kun je jezelf hierin verdiepen (er is veel informatie online te vinden) of je kunt dit dus uit handen geven aan een marketingbureau. (Lees hier trouwens meer tips over veilig en succesvol online ondernemen).
Winactie met andere ondernemers
Om even voort te borduren op online reclame, is er ook een methode die een stuk eenvoudiger is om zelf op touw te zetten. Met name als je producten verkoopt is het leuk om de krachten te bundelen met andere ondernemers, door middel van een online winactie. Vraag alle betrokkenen om iets bij te dragen voor het samenstellen van een mooi prijzenpakket. Deelnemers kunnen dit pakket winnen, door bijvoorbeeld al jullie Instagram accounts te volgen en/of een tweetal vrienden te taggen in een opmerking onder het bericht over de winactie. Probeer hiervoor samen te werken met andere ondernemers waarvan jullie doelgroepen op elkaar aansluiten, zodat jullie allemaal jullie klantenkring kunnen vergroten.